Nyhet: Masterclass i klimakommunikasjon med Anja Stang

November 12, 2019

Ida Hatlebrekke

Mellom greenwashing og greenhushing – klimakommunikasjonens gyldne middelvei

 

Er vi så redde for grønnvasking at vi underkommuniserer de grønne grepene vi faktisk tar?

 

I følge tall fra UN Global Compact presenterer FNs bærekraftsmål en markedsmulighet på 12 trilliarder dollar i privat sektor alene. Bærekraft har blitt business, og stadig flere virksomheter tar strategiske grep for å endre egen forretningsmodell i ansvarlig retning. Ikke bare for å redusere eget fotavtrykk, men som et nødvendig grep i å skape langsiktig økonomisk vekst. På den annen side bruker mange aktører «grønn» markedsføring som et hult verktøy for å kapitalisere på et økende klimaengasjement blant bevisste forbrukere; en praksis som ofte blir gjennomskuet og belyst av mottakerne selv. Hvordan kan en virksomhet finne den riktige balansen mellom handling og ord, hvor bærekraft kommuniseres på en troverdig måte?

Masterclass 28. November kl.09-12.00
Green House by Anja Stang og FOLK Oslo inviterer til masterclass med foredrag og workshop om klimakommunikasjon på målgruppenes premisser. Enten du jobber med markedsføring, innovasjon, merkevarebygging eller salg, vil du få nyttige verktøy som gjør deg bedre rustet til å formidle bærekraft gjennom konkrete grep du kan implementere i egen organisasjon.

NB! Betaling og påmelding:
Bindende påmelding gjennom betaling kr 1190 til FOLK Oslo via Vipps kjøp og betal: 583175. Kvittering vises i døren.

Registrer deltagelse via Eventbrite: https://www.eventbrite.co.uk/e/between-greenwashing-and-greenhushing-masterclass-i-klimakommunikasjon-tickets-81293951397

Om arrangørene:
Anja Stang er utdannet tekstforfatter og journalist, og har 18 års erfaring fra magasinbransjen. Siden 2016 har hun jobbet med bærekraftig livsstil på fulltid via hennes eget grønne nettmagasin Green House og som foredragsholder, konsulent og skribent med fokus på miljø. For dette arbeidet var Anja nominert til Oslo Miljøpris 2019.


Ida Pernille Hatlebrekke og Kathrine Gulla er gründer og kommunikasjonsansvarlig i FOLK Oslo – et nettverk med fokus på bærekraft, klima og miljøspørsmål. Ida kommer fra det prisbelønte kommunikasjonsbyrået Trigger hvor hun jobbet med posisjonering og samfunnsansvar med kunder som Kari Traa, DNB, Mills og IKEA. Hun engasjerer seg aktiv i miljøsaken gjennom styreverv i selskaper som LOKAL og JOR Greentech. Ved siden av å drive FOLK er hun frilans skribent og er publisert blant annet i Harvest, Shifter og Aftenposten. Kathrine Gulla har bakgrunn fra NMBU og UIO med erfaring fra oppstartsselskapet FJONG. Tidligere har hun har vært freelance journalist for nettstedet Infinitum Movement og innholdsprodusent ved Høyskolen Kristiania.

Kathrine Gulla, kommunikasjonsansvarlig i FOLK Oslo

Ida Hatlebrekke, daglig leder og medgründer av FOLK Oslo

 

En smakebit av programmet:

08.30 Dørene åpner. Servering av kaffe og lett frokost.

09.00 Velkommen ved Ida og Anja.

09.10 Bærekraft som konkurransefaktor: Tiltrekningskraften til ærlig, transparent kommunikasjon og omvendt psykologi. Ved Anja Stang.

09.30 Workshop del 1: Empatisering og forståelse. Hva vekker inspirasjon og handling hos mottakerne av budskapet? Vi bruker praktiske øvelser for å komme nærmere kundenes følelser, verdier, behov og forventninger.

10.00. Hva føler du nå? Hvorfor endringskraften i effektiv klimakommunikasjon handler om følelser. Ved Ida Hatlebrekke og Kathrine Gulla.

10.20 Workshop del 2: Historiefortelling og «framing». På bakgrunn av brukerforståelse og kartlegging av verdier vil vi jobbe med å vekke følelser hos en imaginær målgruppe. Språklige, visuelle og kreative virkemidler blir viktige for å lande det optimale budskapet. En gruppevis øvelse i virkemiddelbruk og historiefortelling.

11.00 Utvikling av egen verktøykasse. Hver deltaker bruker kreativiteten og setter opp en egen idébank med verktøy og tiltak som umiddelbart kan videreføres i egen organisasjon og hverdag.

11.30 Oppsummering og avrunding.

 

Har du spørsmål om arrangementet? Nøl ikke med å ta kontakt med oss på hello@folkoslo.no